BLOG PŘESUNUT ---> http://cherriesontop.blogspot.com

neděle 11. listopadu 2012

Celozrnný chléb bez hnětení


Poslední dobou to tu nějak zanedbávám. Měla jsem teď docela dost školy, začala jsem už taky dokonce nějak pracovat (o tom se ještě taky někdy dozvíte :)) a aby toho nebylo málo, nabalila jsem si akrobatický skákání (konečně taky nějakej sport, kdybych pokračovala jako doteď, tak bych za nějakou dobu asi vypadala jinak :D). No nicméně jsem zpátky s novým, naprosto úžasným a příííšerně dobrým receptem.
Po nějaké době jsem se zase inspirovala u Kitchenette a musím jí věnovat všechno mé uznání. Mám momentálně trochu úchylku na celozrnný chleby (asi takový, jako vám daj k salátu v Mangaloo) (tam teda vůbec maj super věci, třeba saláty :D). Nemusíte ho nijak propracovávat, hníst, a dělat podobný nepříjemnosti, nejsme přece všichni Schwarzeneger žejo. Můžete do něj dát semínka podle libosti a vůbec všechno co vás napadne. Takže tenhle chlebík je mega snadný, a taky mega dobrý. Zatim jedna z nejlepších věcí, co jsem pekla. Tak co, už jste excited?


Ingredience

(na 2 menší chleby, nebo 1 veeeliký)

750ml teplé vody 
1 lžíce krupicového cukru
1 lžíce sušeného droždí
2 lžíce olivového oleje
1 lžíce octa
400g hladké špaldové mouky
1 lžíce soli
400g pšeničné celozrnné mouky
80g (nebo podle chuti) slunečnicových semínek
40 g lněných semínek

Postup


Teplou vodu nalijeme do veliké mísy. Voda musí být spíš vlažná než horká, jinak by se kvasinky chudinky zabily. Do vody zamícháme cukr a droždí a počkáme, dokud nezjistíme že je droždí aktivní -na povrchu se začnou tvořit bublinky. Přidáme olej a ocet.
Začneme přidávat špaldovou mouku. Děláme to pěkně po částech a po každém přidání důkladně zamícháme. Přidáme sůl a teď prozměnu vmícháváme po částech mouku celozrnnou. Výsledkem by měla být hustá, lepkavá a kašovitá hmota. Vmícháme větší část (asi 60g ) slunečnicových semínek, a asi 20g lněných. Přikryjeme čistou utěrkou a dáme na teplé místo kynout 40 minut. Já si vždycky pomáhám tím, že zapnu troubu na 50°C, strčim tam těsto a nechám pootevřený dvířka (dobře, možná to neni úplně ekonomický, ale funguje to). 
Předehřejeme troubu na 185°C. Vykynuté těsto stěrkou přesuneme do dvou forem vyložených pečícím papírem. Já použila jednu na biskupský chlebíček (takovou tu hranatou obdelníkovou) a jednu skleněnou kulatou zapékací. Posypeme povrch zbylými semínky a trochu je přitlačíme, aby při krájení nespadaly. Pečeme 50 minut pokud jsme použili 2 menší formy, nebo 1 hodinu pokud děláme jen jedem chléb. Necháme trochu vychladnout a vytáhneme z formy, aby se vevnitř  chléb nezapařil. 



8 komentářů:

  1. Ten vypadá skvěle, taky se chodím často inspirovat ke Kitchnette, je výborná!
    Už dlouho chci péct doma chleba, ale zatím jsem koukala jen na kváskový recepty, tohle vypadá jednodušeji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na žitnej kvásek pořád ještě moc zbabělá, takže si většinou hledám recepty, který se to snažej všemožně obejít :D Tohle je zatim naprostej top ze všeho pečiva co jsem se snažila upéct :)

      Vymazat
  2. Jé, na tenhle jsem u Kitchenette taky koukala asi ho brzo upeču, i když nad domácí kváskovej chelba fakt není :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi jde o to, jaký chleba preferujete. Mě třeba takový ten obyčejný jako Šumava a ostatní zas tolik nechutnají, ale například tenhle celozrnný úplně zbožňuju :)

      Vymazat
  3. ten vypadá úžasně, určitě vyzkouším během svátků:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Pekla jsem ho z půlky množství, jen do jedné formy a povedl se a chutná skvěle. Díky!

    OdpovědětVymazat